dag 3 in bangkok

15 oktober 2017 - Chinatown Bangkok, Thailand

Vandaag werd ik wakker van mijn wekker om 9 uur en wou eigenlijk niet opstaan. Maar omdat ik ervanuit ging dat het alleen smorgens lekker weer zou zijn wou ik niet te laat naar buiten gaan. Ben naar onder gegaan om te ontbijten en meteen wat info gevraagd over een boot tour die ik graag wou doen. Ze gaven me tips waar ik het beste heen kon gaan. Ben me nog even gaan douchen en heb toen de deur van de badkamer dicht gedaan ( ik weet ook niet waarom want elke douche heeft zn Eigen deur die afgesloten kan.) Ik was mijn handdoek vergeten dus ik wou hem even halen en toen ik de deur open trok had ik de klink in mijn handen en kon ik dus niet meer uit de badkamer. Na een tijdje kloppen en proberen met kracht hem open te krijgen, heb ik gebeld naar de receptie, gelukkig had ik mijn telefoon bij me! Die jongen is me komen helpen en was er zo weer uit gelukkig. Na mijn douche avontuur heeft de receptie een taxi voor me gebeld en ben ik naar Rivercity gegaan. Toen ik aankwam waren er een aantal boottours, maar omdat het The Kings Rehearsel Cremation was, was er tot 2 uur niks mogelijk en kon je niet naar de grote tempel gaan. De koning hier is heel geliefd en gisteren toen was er 1 minuut stilte en iedereen om je heen begint te huilen gewoon! ongelofelijk. Overal op elke hoek van de straat, in elke gelegenheid en op stations zie je herdenkingsplekken voor de koning, zelfs hele gebouwen van 20 hoog met een hele grote foto van hem erop. Anyway, ik had informatie gevraagt over de boottour en vroeg of ze me een foto konden laten zien van de boot. Dit was een redelijk kleine boot en dat vond ik toch net iets te spannend op die grote rivier met sterke stroming. Ik ben toen teruggelopen en de tuktuk heeft me gebracht naar een plek waar ook boottours waren. Hier vroegen ze echter 1400 bath en dat was alleen maar om door het kanaal te varen zonder floating market of tempels. dit heb ik niet gedaan dus heb me weer terug laten brengen. Toen kwam ik 2 duitsers tegen die ook opzoek waren naar de boottour dus we zijn samen een straat in gelopen en daar hadden ze ook een ferry. Ik besloot om gewoon de ferry te pakken omdat dit wel een grotere boot was. Je kon maar tot stop 6 meevaren omdat de rest allemaal gesloten was ivm de koning maar je kon wel bij 6 eruit en zelf te voet verder gaan. Dit heb ik gedaan. Eenmaal op de boot was ik even de tel kwijt bij welke we waren dus ik vroeg het aan een westerse man. Hij gaf me wat info en we zijn samen van de boot afgelopen. Hij was met een vrouw en ze waren heel vriendelijk. we liepen over een grote bloemenmarkt, waar je bloemstukken kon kopen die je dan vervolgens bij t graf van de koning kon brengen of andere tempels. Super mooie dingen en hoe ze dat maken met de hand echt vakwerk gewoon. Hun wouden naar de grote tempel maar omdat er zoveel gedoe rond alles met de koning was wouden ze wel van hun plan afwijken. We liepen uit de markt en een man vroeg ons waar we heen wouden. We legden hem uit dat we wat tempels wouden bezoeken. Hij kruiste alles aan op onze map en hij gaf als tip dat we de tuktukdriver moesten zeggen dat hij ons overal moest brengen en tussendoor op ons moest wachten. En dat we hem pas moesten betalen op de eindbestemming. Dit was een geweldige tip! Dus stel je voor je reist 2 uur lang met prive tuktuk voor maar 100 bath. met zn 3e! dat is dus omgerekend maar 2 euro 50 gedeeld door 3man! Ik vroeg dus of t ok was als ik met hun mee ging in de tuktuk en dat was goed. eenmaal in de tuktuk kwam ik erachter dat hun niet man en vrouw waren maar dat ze elkaar ook pas net hadden ontmoet op de ferry! Moest erg lachen want ik zei ze dat ik het gevoel had om hun dagje samen te onderbreken aangezien ik dacht dat ze samen waren. De man heette frank en kwam van duitsland. Hij was hier voor 2 weken vakantie. Angela was een amerikaanse vrouw die in afrika woonde, die hier voor haar werk was. We gingen als eerst naar Marble Temple (Benchamabophit). Heel mooi was het daar. Erna gingen we door naar een andere tempel, die nog groter was.( The giant Buddha Wat Mongkhut) Hier betaalde je 20 bath om naar binnen te mogen. Wederom prachtig! overal goud en sierlijke gebouwen. Zelfs allemaal kleine hokjes met raampjes met de as erin van mensen zodat ze daar een goede rustplek hadden. Trouwens, de tuktukdriver zei constant dat die ons wel naar een export zou brengen, zodat hij kon tanken en het was een plek waar je goedkoop vanalles kan kopen. wij zeiden dat we dat niet wouden omdat angela toevallig wist dat die mensen betaald krijgen om touristen te droppen op zon plekken. Hij zei dan ook: You don't have to buy! Just look!! zodat ze tenminste betaald zouden krijgen als we deden alsof we wat gingen kopen. We zeiden dat we geen tijd daarvoor hadden maar angela gaf hem alvast 100 bath voor benzine omdat ze het kut voor hem vond. Toen we echter uit de tempel kwamen was hij verdwenen. Logisch natuurlijk aangezien hij zn geld al had. We wouden een nieuwe tuktuk pakken voor 100 bath maar blijkbaar was dat een deal die we alleen kregen omdat een local erna had gevraagd. We hebben een stuk gelopen richting the Golden Mount. Ondertussen kwamen we een foodmarket tegen, en aangezien ik alleen koffie en een toast met jam had gehad was ik er blij mee. Ik heb er kleine inktvisjes geproefd en een ander soort vis, maar uiteindelijk toch voor mn oude en vertrouwde ananas gekozen. Onderweg naar The Golden Mount kwamen we tot de conclusie dat de afstand net iets te ver was dus toch maar even een taxi gepakt voor 40 bath. (1euro) Onderweg stonden we 5 minuten stil voor een stoplicht, alles was afgezet omdat The Royal Family via die weg zou rijden. Eerst ongeveer 50 autos en motors, toen de auto van the royal family en erna ook zeker nog 50 autos en motors. Het verkeer is gestoord hier alles rijd door elkaar er zit gewoon geen systeem in. Eenmaal bij de Golden Mount, Zijn we helemaal naar boven gelopen het was prachtig! Overal stoom en mist met kleine vijvertjes met budda's Enzo! Fijn dat ik iemand had die fotos van me kon maken want ondanks dat ik selfiequeen ben is een spontane foto vaak toch net wat leuker. Eenmaal boven moesten we onze schoenen uitdoen ( zoals in elke tempel ) En hebben we mooie fotos en filmpjes gemaakt. We besloten dat we honger hadden en zijn naar de straat van mijn hostel gegaan. ( dit deed ik zodat ik al in de buurt was voor het geval we ieder onze weg zouden gaan ) Het was ongeveer 6uur en we gingen naar het duitse restaurant waar ik gisteren ook was. Super gegeten weer en gedronken voor 500bath. = 12,79​. /p>

Na het eten zijn we de night market opgelopen die om de hoek bij mijn hostel ligt. Hier kon je wederom alles krijgen! Namaak kleding, beurzen, buddhas, eten en alles! De man van het restaurant gaf ons de tip om absoluut niet mee te gaan met iemand als die dat zou vragen, Omdat dat je avond wel eens flink zou kunnen verpesten. Eenmaal daar aangekomen begreep ik ook waarom. Enorm veel clubs met meisjes op podiums en hangend aan palen waarvan sommige ik niet ouder dan 15 schat. De mannen en vrouwen die ervoor staan proberen je naar binnen te halen maar als je ze negeert is er niks aan de hand. Ik heb zelf alleen een jumpsuit, broekje en armbandje gekocht. En dat ondanks de verleiding van de vele micheal kors, prada etc tassen en kleding. Dus wie weet als ik terug kom kan ik het shoppen wel beperken met deze training hier! We liepen dus op straat en letterlijk voor onze neus trekt een vrouw haar broek af en begint ze gewoon in de goot te poepen. Ik denk WTF !!!? We zijn snel de andere kant op gelopen, maar ze had gewoon geen schaamte waarschijnlijk doet ze dat elke dag aangezien zoveel mensen hier geen huis hebben en hun behoefte overal en nergens moeten doen. Zelfs voor mijn hostel zitten 24/7 mannen onder de achterklep van hun busje, te drinken en te schuilen voor de regen. Zoals ik in de bus kan kijken leven ze eruit. Ze eten op straat op een mini pannetje koken ze en voor de rest  zitten ze er gewoon op plastic stoeltjes. Rond 9 uur wou ik graag gaan dus angela en frank hebben me afgezet op de hoek van mn hostel en zijn vervolgens samen met de SkyTrain naar hun hotel gegaan, want die zaten toevallig in dezelfde straat. Nu momenteel zit ik even op mijn was te wachten. Die zal over 5min klaar zijn dan doe ik hem in de droger. En ik ga even mijn accomodatie in chiang mai boeien zodat ik de mensen van The Elephant Sanctuary kan doorgeven waar ze me de 19e moeten ophalen voor de verzorgdag! XXX