Hong kong

14 oktober 2017 - Bangkok, Thailand

Eergisteren was mijn enige volle dag in hong kong en had een aantal dingen die ik graag wou doen en zien. Dus vroeg op gestaan en naar de star ferry gelopen. Onderweg aan iedereen vragen waar ik heen moest, aangezien ik geen google maps had. Voornamelijk jonge mensen want die spreken het beste engels. Vroeg het aan 2 meiden die ook die kant op moesten dus zijn we samen gelopen. Eenmaal daar de ferry op gegaan. 2.7 HK dollar, dat is ongeveer 30 eurocent. Geen geld dus! Eenmaal op de ferry zag ik een jongen staan van mijn leeftijd die alleen was dus had hem aangesproken en we raakten aan de praat.(dan) Hij was voor zn bedrijf hier voor een aantal dagen. Via het hotel waar hij zat kreeg hij n telefoon met internet om te gebruiken, dus hij had overal internet en dus google maps.( en voor mij hotspot als ik het nodig had) Samen uit de ferry gekomen en toen vroeg een engelse meid(lucy) of ze met ons mee kon komen. Toen met zn 3e naar de peak gegaan. Wauw wat een uitzicht! Met een treintje helemaal omhoog de bergen in. Lucy zou om 4 uur terug vliegen dus we hebben met zn 3e gegeten in Soho, en hebben haar erna terug naar de ferry gebracht. Zelf zijn we nog wat gaan drinken en erna met de ferry terug. Heerlijk om gewoon achter iemand aan te lopen wetend dat je niet verdwaalt! We wouden allebei nog naar de ladies market. Ik voor mezelf en hij had een wishlist van zn vriendin meegekregen. Dus opzoek naar een chanel tas voor hem, en voor mij gopro accesoires. Nou daar hadden ze werkelijk alles! Super imitatie tassen, beurzen, electronica, noem het maar op. Maar mijn go pro accesoires vond ik maar nergens. Dus we hebben de metro gepakt naar een andere markt en daar hadden ze het wel. Hij gaf mij de tip om goed af te dingen, dus daar ging ik:
Ik: How much?
Verkoper: 500 hk dollar!
Ik: Nooo too much
Verkoper: *geeft me een rekenmachine om in te typen wat ik wil betalen*
Ik: typ in 100 hk dollar!
Verkoper: you are crazy!!! 250 hk dollar
Ik: no too much!!
Verkoper: last offer 200!!
Ik: *loop weg en zeg no sorry too expensive*
Verkoper: aaahh ok ok! 100 dollar !!
Dus altijd weglopen dan roepen ze je 9/10 x terug.
Voor de chaneltas die hij zocht moesten we naar n hoekje lopen waar ze hem uit een grote adidas tas pakte. Blijkbaar is het zon goede imitatie dat ze ze niet mogen verkopen.
Tussen de markten door kregen we beide een beetje honger dus besloten we wat te gaan eten. Ik zag plekken waar veel mensen aan tafeltjes zaten alsof het een kantine was. Veel locals dus ik dacht hier moeten we zijn! Alleen ik zag geen keuken of niks. Zodra we erheen liepen werden we al binnen gehaald. We kregen een plek en zag al snel dat er 3 eetzalen waren met een plein in het midden, gewoon in de winkelstraat. En het eten kwam weer van ergens anders. Ze hadden bakken met levende kreeften, krabben, vissen, scampies etc. Dus die wou ik zeker proberen. Het eten duurde lang en alles liep door elkaar. Had mn bakje rijst al voor de rest en dan had zn eten al bijna op. Buiten dat was het een leuke ervaring. Op de andere markt vond ik mn gopro accesoires en we besloten om terug te lopen. Onderweg zei Dan dat ik eigelijk de skyline in het donker moest zien dus zijn we nog een stukje verder gelopen. (25min)
Het was de moeite waard hoor! Ook handig dat iemand n foto ofzo van je kan maken. En veel gezelliger dan alleen! Zijn hotel lag praktisch tegenover die van mij, dus hij heeft me tot de deur van mn hostel gebracht en we wensten elkaar n goede reis. Hij ging vandaag naar de eilanden van thailand, en later naar australie. Ben lekker gaan douchen en na bed gegaan. Vanmorgen vroegop om mn pakketje te versturen maar na 15min lopen in 33graden en 2 formulieren invullen bleek het 35euro te kosten en dat vond ik iets te veel. Zit nu al 100 euro over mn budget dusja. Even rustig aandoen met geld nu!
Verder de dingen die mij opvielen in hong kong:

Ze doen heel veel met weChat. Je kan er mee appen, betalen en alles!
Je hebt gewoon vervoersmiddelen langs de weg staan op sommige plekken, en dan scan je met je telefoon een code en dan kan je hem gebruiken. Zodra je hem niet meer nodig hebt zet je hem weer neer en scan je uit. Zo heb je er direct voor betaald en willen ze mensen promoten om bijvoorbeeld te fietsen ipv auto.
Geen honden op straat, maar 1 gezien!
Overal zijn ze aan t werk. Gebouwen van 40hoog met steigers ertegen van BAMBOE. Ongelofelijk!
Soms ruikt het alsof er mensen liggen te rotten, kan het niet anders omschrijven.
En je voelt de smog en vervuiling in de lucht hangen. Snap nu waarom veel mensen met een mondkapje lopen. Voor de rest was iedereen super vriendelijk en heb me geen enkel moment onveilig gevoelt. Al met al was hong kong een geweldige ervaring en zijn 2 dagen eigenlijk te kort. Maar wie weet, kom ik nog wel eens terug!

1. Noa:
    14 oktober 2017
    Ahh zo leuk ies. Misschien ook op fb delen deze blogs ? erg leuk om te lezen.. is Dan ook in Australië als jij er bent? Whahaha dacht trouwens dat hij ferry heette maar je was op de ferry 😂
  2. Lucienne Coenegracht:
    18 oktober 2017
    ook een erg leuk verhaal Iza!