Phnom penh na Koh rong

31 oktober 2017 - Koh Rong, Cambodja

Gisteren de hele dag onderweg geweest, ik en eveline ( NL meisje ) en 2 meiden uit london hebben een tuktuk gedeeld om samen de killingfields, museum en royal palace te bezoeken. Ieder 7 dollar om van 10 tot 5 rondgereden te worden, goede prijs voor ons en voor de tuktukdriver. We hebben een audiotour gedaan waarbij je veel leert over de geschiedenis van Cambodja, heel interessant. Meteen ook veel meer respect voor de bevolking gekregen, en begrip waarom het zo laagontwikkelt is. Alle hoogopgeleiden zijn vermoord toendertijd (3miljoen mensen) en de ouderen van nu hadden toen geen mogelijkheid tot scholing. 50% van de bevolking is onder de 22. We mochten ook allemaal op de tuktuk rijden,t lijkt easy maar is zooo moeilijk! En dan te bedenken dat je mensen hier letterlijk ALLES op n scooter ziet vervoeren. 4meter lange balken, tafels, koelkasten. Erna ben ik gaan eten in mn hostel en mn fotos gaan uploaden. Dit zou echter 14 uur gaan duren ivm grote bestanden. In de tussentijd heb ik met een jongen gepraat die daar werkte. Hij vertelde dat hij 15u perdag 6dagen in de week werkte, voor 200 dollar. En omdat zn vader was overleden toen die jong was moest hij zn geld aan zn moeder en zusjes geven omdat ze niks te eten hadden. Hij wou graag studeren maar daar moestie nog jaren voor sparen. Ben via hem meer te weten gekomen over de bevolking, wat zowel inspirerend als droevig was. Toen ik zei dat ik mijn SD card de hele nacht in de computer wou laten zitten zei hij dat hij hem zou bewaken en voor de computer zou slapen. Zo lief! We hebben fb en insta uitgewisselt en heb gezegd als ik hem kon helpen met engelse les of iets anders datie mij mocht vragen. Vanmorgen na 4uurtjes slaap opgehaald geworden om naar sihanoukville te rijden. Van 08.30 tot 14.30 in de bus gezeten en zo enorm veel van het land gezien. Zo confronterend wat een armoede, daar is de stad niks bij. Overal bergen afval elk meertje vol rotzooi. Ongelofelijk. Hoe overleven de mensen hier?!!! Eenmaal aangekomen snel de speedboot naar koh rong gepakt en erna mijn helse rit op de lange houten boot. Maar toen ik eenmaal aankwam ; WAT EEN PARADIJS. Zo het zelfde maar tegelijkertijd zo anders dan andere eilanden. Water zo helderblauw heb ik nog nooit gezien. We zijn gaan eten en ik heb nog bij t kampvuur gezeten met een nederlands koppel. Nu net in mn tent vanacht worden we om 3 uur wakker gemaakt om het plankton te zien. Ben benieuwd! Nu luister ik naar de zee die op een paar meter afstand zit. Morgen weer n nieuwe dag!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Joop:
    31 oktober 2017
    Hartstikke leuk om te lezen! Dat plankton wil ook ook nog eens zien in mijn leven. Ooit, in 1974, gezien aan de kust van Nederland. Fantastisch!
  2. Lucienne Coenegracht:
    31 oktober 2017
    interessant om te lezen Iza! Je maakt veel verschillende dingen mee. ja de geschiedenis van Cambodja ten tijde van de Rode Khmer is afschuwelijk. er zijn nu nog processen bezig tegen sommige leiders van indertijd. Ik zag een interessante documentaire vorige week over twee nederlandse advocaten die een van de leiders uit die tijd, die aangeklaagd wordt voor massamoord bijstaan. deze mensen worden berecht bij het internationaal gerechtshof , omdat ze misdaden tegen de menselijkheid hebben begaan, en deze twee advocaten werkten voor dit gerechtshof. het lijkt mij leuk als je een keer een verhaal schrijft met foto's over allerlei bijzondere vruchten en groente die we hier niet kennen.
  3. Josiane coenegracht:
    31 oktober 2017
    Dit is zoooo veel indruk en belevenis...lijkt me nog niet steeds even makkelijk. Maar ik hoop dat de afwisseling je toch doet ontspannen en genieten evengoed.Het is haast werken al die anelle akties eb vele indrukken en geregel. Maar als ik je gezicht zie ... dan zie ik een mooie en gelukkig iemand. Ik vond het weer een prachtig en ook droevig verhaal .liefs ❤