Jaipur/sawai madhopur 🐾

18 februari 2023 - Sawaimadhopur, India

18-2-23

Oké, ik realiseer me nu dat ik al bijna een week niet heb geschreven. Bij de aankomst in Jaipur merkte ik al direct op dat het een fijnere plek was dan Delhi of Agra. Alleen het hostel dat ik had geboekt was niet helemaal geweldig. Niet schoon en heel erg gehorig. Ik heb dan ook een aantal nachten nauwelijks geslapen. Ik boekte tot nu toe mijn accomodaties dicht bij het station, omdat het me makkelijk leek met alle treinreizen. Ik wist niet dat rondom treinstations de minst goede plek was om te verblijven. Veel drukte, viezigheid en overlast. Nou weet ik dat ook weer :) In Jaipur stond er weer een tourguide voor me klaar en we gingen naar Amber fort. Dit fort was gebouwd door de mahara, hij leefde er met zijn 12 vrouwen. Ze hadden ieder een aparte kamer waar ze niet vaak uit mochten. De guide gaf veel info over de plek en geschiedenis. Helaas waren daar de olifantenritjes in volle gang, dat was wel weer minder om te zien. Ik realiseer me dat het een groot deel van hun cultuur is, maar tegelijkertijd kan het toch echt niet meer in 2023 en ik moest me dan ook inhouden om de blije toeristen die van hun olifant afstapte, aan te spreken en te vragen waarom ze zoiets supporten. Maar goed, ik heb het maar gelaten. Na Amber fort palace gingen we naar een plek waar ik wat kon shoppen, maar door het gepush van de verkopers geen fijne ervaring en was dus ook zo weer weg. Erna nog naar astrologische plek geweest waar de grootste zonneklok ter wereld stond. De gids legde me veel uit erover, dat was wel erg interessant. In de avond had ik een kookles geboekt bij een lokale familie in Jaipur, dat was erg leuk. We maakten cocos rijst, okra, dahl, aardappelgerecht en rijstenpudding. Ze gaven echt goede tips om authentiek india's te kunnen koken en ze waren zo vriendelijk en gastvrij! Voelde me alleen constant een beetje schuldig naar mijn chauffeur omdat hij constant voor de deur wacht tot dat ik ergens klaar ben. Maarja daar heb ik wel voor betaald ook natuurlijk. De dag erna vertrokken ik en m'n chauffeur al vroeg richting Sawai Madhopur. Na de afgelopen dagen waren mijn verwachtingen zeer laag om eerlijk te zijn. Zo geweldig vond ik de plekken niet waar ik was geweest, behalve Taj Mahal & Lodhi Gardens. Maar de weg naar Sawai was al zo fijn, door de velden waar mensen aan het werk waren. Meteen veel meer natuur en minder gekte. Werd wel nog meer als Alien aangekeken natuurlijk maar op een andere manier. Een blik van nieuwschierigheid in plaats van me een lopende bank te voelen waar iedereen constant geld van wil. Eenmaal in Sawai merkte ik dat ik het zo'n fijne plek vond! Nog steeds de "normale" india gekte, maar nét iets rustiger en een meer relaxte vibe. De dag erop weer om 5 uur op voor de morning safari. Ik was een beetje teleurgesteld dat we geen tijgers hadden gezien. Maar de middag safari werd alles goed gemaakt. Oh mijn goooood. De tijger liep zo dichtbij onze open jeep! Ik vroeg me van te voren af hoe veilig het was en hoe ze wisten dat er niks zou gebeuren, maar na zelf te hebben gezien merkte ik ook echt dat de tijger echt totaal niet geinteresseerd was in ons en ons meer aankeek van ohnee he daar zijn ze weer 😂 maar wat een ervaring! Ik zal het nooit vergeten. Ik zat met leuke mensen in de jeep en dat maakte het extra speciaal! De dag erna was de druk van de ketel om tijgers te MOETEN zien maar deze ervaring was ook weer zo speciaal! Ze hadden een kill gemaakt, en lagen in het hoge gras te eten. Het duurde even voor ze eruit kwamen, maar toen ze eenmaal on the move waren...  waaaauw, wat een prachtige dieren zijn het! Enorm groot en ieder met hun eigen strepen patroon. Dit keer liep een mannetje letterlijk op 2!! Meter afstand langs me, dan hou je toch wel even je adem in! Dit keer zat ik in een Canter en voelde me wel direct al een stuk veiliger daarin. Maar echt geweldig. Ook een Sloth bear gezien, ik kreeg echte jungle book vibes! (Balou de beer). Al met al geslaagde safari's en een ervaring om nooit te vergeten. Ik heb geinformeerd naar vrijwilligerswerk aan een van de rangers, en ze gaan een cleanup project starten in en rondom ranthambore national park. En ook engelse les geven aan de kids behoort tot de mogelijkheden. Goed om te weten en ik hou die contacten even open :) who knows! Op de 1e en 3e safari zat ik samen met een familie uit mumbai in de canter. Ze waren super vriendelijk, gaven me zelfgemaakte soort van roti's om te proberen en nodigde me uit om te komen eten als ik in mumbai was. Ook als ik ook maar iets nodig had kon ik ze bellen of appen dus dat is heel fijn. Ohja er was een vogel tegen mijn drone aangevlogen en hierdoor was een propellor gebroken, ik heb ze geprobeerd te vervangen maar ik krijg een van de propellors niet los gedraaid, alsof de schroef helemaal vast zit. Dus ik denk dat ik hun ga vragen om me daar mee te helpen zodat ik in goa en kerala wat meer mijn drone kan gebruiken!

Morgen heb ik een slum tour geboekt in Dharavi Slum. De grootste sloppenwijk in India. Ik zal worden rondgeleid door iemand die er is opgegroeid. Ik heb ook een paar nachten in Munnar geboekt, in de thee plantages. Dat word helemaal geweldig! Nou we gaan bijna landen, ik ben benieuwd naar Mumbai!

20230212_10255220230214_11084820230214_15075220230216_16074720230217_12311420230216_17581020230216_15035520230214_20145120230216_11245220230213_152342